Accenture steekt een half miljoen euro in RoboValley, een innovatiehub dat ontstaan is uit de TU Delft. Het adviesbureau is daarmee de komende vijf jaar een van de belangrijkste partners van RoboValley.

Dat maakte Accenture maandag bekend. Het geld wordt gebruikt voor internationaal onderzoek naar robotica. Ook gaan RoboValley en Accenture kijken welke rol robots kunnen hebben binnen grote organisaties.

Delft heeft met RoboValley en de TU Delft een belangrijke positie in de robotica-industrie. Momenteel werken daar ruim 170 wetenschappers samen met overheid en bedrijfsleven aan de ‘next generation’ robotica. In totaal zijn er 21 robotica startups gevestigd naast al langer bestaande roboticabedrijven.

Silicon Valley nabootsen

“We willen proberen om het begin van Silicon Valley na te bootsen”, zei Martijn Wisse vorig jaar tegenover Z24. Het techwalhalla nabij San Francisco groeide in de vorige eeuw uit tot het kloppend hart van alles wat met computers en technologie te maken heeft. De regio staat bekend om zijn unieke combinatie van topuniversiteiten, kennis, talent en investeerders.

“Wat wij hier nu willen doen, is dat broedplaatsidee aanzwengelen”, aldus Wisse, die vorige zomer werd benoemd tot hoogleraar biorobotica aan de TU Delft. “En dan moet je het ook maar een naam geven. Eigenlijk is die naam niet eens zo belangrijk, behalve dan dat het in één woord de ambitie aangeeft.” RoboValley moet voor de robotica worden wat Silicon Valley is voor de techsector.

Voordeel van Nederland: de platheid

Kennis is er voldoende in Delft. Wil RoboValley echt van de grond komen, dan zijn er een paar aansprekende bedrijven nodig die commercieel succes behalen, denkt Wisse. “Dan krijg je dat opeens iedereen robotica wil studeren en daar een startup in wil beginnen. Dan heb je de juiste cultuur te pakken.”

In mei stak investeerder Chrysalix Venture Capital 100 miljoen euro in een nieuw Nederlands fonds voor robotica. Met hulp van het RoboValley Investment Fund moeten bedrijven die hun wortels op de universiteit hebben de stap naar de markt sneller kunnen maken.